• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Monday, September 7, 2009

Ini cerita gua - Kenangan Ramadhan

 p/s: Maaf jika jika bahasa yang saya gunakan adalah kasar. Bahasa-bahasa seperti ini hanya untuk posting yang berlabel 'Ini cerita gua'. Harap maklum.

****************************************

Tiap kali tiba bulan puasa, pasti gua akan teringat suatu kisah zaman gua budak-budak yang tak akan gua lupakan sepanjang hayat.

Waktu tu tahun 1988, gua baru darjah 2. Dah masuk puasa ke 14. Selama 14 hari tu jugalah tiap-tiap petang pukul 6, gua terdengar dentuman kuat.

Dalam benak gua, "takkanlah kampung bawah tengah perang."

Bercelaru otak gua membayangkan orang-orang kampung yang lari lintang pukang, anak-anak kecil menangis ketakutan dah ketua askar jahat yang sedang ketawa sambil memberi arahan seakan –akan mengiakan cerita-cerita kombat yang selalu gua tengok kat tv.

Naluri ingin tahu gua membuak-buak. Gua nak tengok dengan mata gua sendiri, betulkah apa yang selalu gua bayangkan tiap-tiap petang pukul 6.

*******************************************

Petang tu gua nekad. Naluri ingin tahu budak-budak gua tak mampu di bendung lagi. Gua nak tanya kawan baik gua Mimie.

"Mie!..Kampung bawah tengah perang ker ?" soal gua yang bodoh-bodoh alang.

"Taklah. Abang-abang brader tengah main meriam."

Seumur hidup gua, gua tak pernah tengok org main meriam. Dalam otak gua, gua terbayang meriam kat A Famosa.

"Gila bapak besar." kata gua dalam hati.

"Jom ikut aku. Aku tunjuk port diorang." cadangan yang bernas dari Mie sambil makan aiskrim pop depan gua yang sedang bertarung dengan nafsu makan dan minum.

Port yang tak jauh dari taman gua duduk. 10 minit juga gua menapak dengan Mie.

*******************************************************

Gua lihat abang-abang brader sekolah menengah. Adalah dalam 7 ke 8 orang, termasuklah member gua, Man bukit yang berlagak macam brader-brader padahal dia baru darjah 3.

Gua rasa nak lempang muka dia bila dengan selamba dia cakap kat gua dengan Mie. 

"budak-budak kecik duk jauh-jauh sikit." Gua batalkan niat sebab gua baru darjah 2.

Pandangan gua tertumpu pada sebatang meriam yang sebahagiannya tertanam dalam tanah. Lain dari apa yang gua bayangkan.Tetapi saiznya gua rasa hampir sama dengan meriam yang gua tengok kat A Famosa.

"Ahh..tak kisahlah. Janji gua dapat tengok rupa meriam yang selalu gua dengar dia punya bunyi tiap-tiap petang." Bisik gua dalam hati.

"Jib, ko masukkan kabaid lebih-lebih sikit. Biar bunyi dia lagi power." Brader Sa'id yang bersandar pada pokok memberi arahan sambil tangan bersilang didada.

Gua tengok gaya brader Sa'id memang kool dan stylo. Ada ketokohan sebagai ketua pada brader-brader lain.

"Semua tepi!" Brader Jib mengarahkan semua berundur sambil tangan kanan pegang kayu pencucuh dan tangan kiri tutup sebelah telinga.

Gua dengan Mie berundur pergi dekat dengan pokok. Adalah dalam 10 meter jarak gua berdiri dengan meriam. Gua rasa selamat.Gua dapat lihat brader-brader lain termasuklah brader Sa'id yang tadinya gua lihat kool, nyorok belakang pokok, tutup telinga dan buat muka berkerut macam orang kena sembelit.

Gua dengan Mie pula bergaya kool dan stylo mengikut cara brader Sa'id bersandar sambil tangan bersilang didada. Menanti dengan tenang sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.

Kabaaaboooommmmm!!!!

Dunia yang gua pijak kini bergegar. Serentak dengan bunyi kuat yang bagaikan halilintar itu, telinga gua berdesing. Gua hanya dapat melihat gelak tawa abang-abang brader tanpa mendengar hilai tawa mereka. Man bukit pun ketawa juga.

"Mie!! Jom balik. Mak gua suruh balik. Kejap lagi dah nak buka" cadang gua sambil tengok muka Mie yang serupa gampang buat tak tau apa yang gua cakap.

Tak syak lagi, Gua dengan Mie dah jadi pekak. Dunia gua rasakan gelap. Macam mana gua nak hadap hari-hari yang bakal mendatang. Gua tarik tangan Mie dan berjalan pulang. Langkah gua semakin lemah.

Sampai rumah, gua terus mandi dan bersiap-siap nak berbuka. Adik beradik gua dah menunjukkan riak wajah yang gembira bila azan berkumandang. Gua hanya mampu tersenyum.

*****************************************************

Selesai berbuka, gua terus melepak di ruang tamu. Gua memang tak berselera. Walaupun time berbuka tadi, gua menghadap ayam masak merah dengan air cendol,gua dah tak heran. Ayam masak merah sikit saja gua ratah. Air cendol tak sampai seteguk.

Fikiran gua mula melayang-layang. Apa yang bakal berlaku di sekolah esok. Adakah kawan kelas gua akan gelar gua Pak Mat Tempe. Tapi Pak Mat Tempe, bini dia yang pekak.

" Argghhh..habislah gua..." bisik gua dalam hati. Ada ke awek nak kat gua nanti.

************************************************

"Bangun..bangun..sahur.."  jerit mak gua.

Gua bangun dalam keadaan separuh sedar.

 "Dahh..pergi basuh muka dulu." arah mak gua.

Gua tersenyum lihat muka mak gua sambil tangan lap air liur basi kat pipi.

"Ye lah." jawab gua ringkas dan terus masuk bilik sambung tidur dengan hati yang gembira. Gua dah tak pekak lagi.

19 comments:

  1. hehehe..sibbaik x pekak jangka panjang ek.kalo tak,x pasal2 meriam tuh bakal disalahkan atas kepekakan dak kecik yg curious tuh.huhu...

    Nih lahir thn 80 ke?aiseh..sebaya kot..daku lahir di tahun yg sama juge...huhu..

    thn 88 tuh dah main mercun yg kalerful tuh.bukak sebijik2..pastuh bakar ngan racun nyamuk yg disepit dihujung kayu pjg...safety 1st..hehee
    tapi bunyik mercun sebijik2 laa..haha

    ReplyDelete
  2. haiyok3... taun88 daku baru menjejakkan kepala ke tilam hospital.. hehe ;p

    *bermain mercun itu amalan mulia.. heeee~*

    ReplyDelete
  3. teringat kenangan waktu kecil-kecil dahulu....

    p/s: datang la lepak blog abgdin selalu ya....jgn malu-malu...i follow.

    ReplyDelete
  4. tq bro sudi mlawat pae sy...boleh je nk lepak..lepak lama2 pon tkpe..tkde org marah pon..hehe

    ReplyDelete
  5. owhhh...apsal ending die xde pngajaran?
    cm mriam mletop smpai n kwn k0 y pasan twe tuh injured?hahahahahha

    ReplyDelete
  6. HOHOH..
    nseb bek ta pkak..
    klo ta jd mr.soundtrouble..
    bnyak2 bersyukur ya!!

    ReplyDelete
  7. To HaSue:

    ~Tu lah, kena bnyk bersyukur.
    ~Yup. Thn 80.
    ~Time tu nak beli mercun senang gi bazar pn ada jual..Open lagi.


    To babymiLosh:

    ~Bahaya woo mercun sekarang, putus jari weih..Dulu takder dengar sampai putus2 ni..


    To Abg Din:

    ~Takder hal bro. I follow u 3.Saya pun nak belajar berkebun. Cita-cita ada, peluang lum ada lgi..huhu.


    To muein:

    ~Terima kasih kembali sebab nak tgk blog nih..


    To ♥ Buk@n S!ndAreLa ♥:

    ~Mcm ner nak bagi pengajaran, gua time tu baru derjah 2. Tapi kalau time tu brader Sa'id suh bubuh kabaid berlebih-lebih la sedikit, gua rasa, mau terbang org kat keliling meriam..


    To azra:

    ~Betul tu.
    ~kena banyak bersyukur.

    ReplyDelete
  8. Tak de kotakk jeritt loor! xde tempat nak bergosip... huwaa huwaa huwaa....

    pepun BRO... blog ni memang kawww ler! congrats...

    hua hua hua... sib baik tak pekak!
    Kalau tak, tak pasal2 jadi OKU. ahaks~

    ReplyDelete
  9. ooo..
    tyme 88 bagu nak kuar tgok dunia ne..
    isk3..
    tp ada gak r..kisah pasal meriam..
    ni kisah btol...
    kami dlu kt kg..ske men meriam xpres..
    hehe..men meriam tin..
    best woo..bunyi ley tahan gmpak..
    nk jadikan cite..
    skali 2..aku men..kababom..tin 2 melayang n kena kepala aku...
    berdarah seyh...sbb 2 biol smpai skunk...
    so..da xmen..
    gua pon mau cite...haha..tq2 nescafe..

    ReplyDelete
  10. hahaha aku suke cite ni sbb aku lebey kurang cam man bukit...wat2 jd brader...padehal sistaaaa...hehe

    ReplyDelete
  11. haha...
    xde r biol..
    lg sengal jerk..haha..
    =P
    ko de tips cm ne nak kasi tulisan tepi favicon 2 kelip2??

    ReplyDelete
  12. hey bro,
    tahun 1988 gua xde lg.
    mak ayah gua bru lpas kawin kot.
    haha.

    ReplyDelete
  13. Ohh... akhirnya tuan umah memenuhi hajat aku... mekacihh... terharu... sayang sama lu. Opsss... terlebih sudaa... ahaks~

    ReplyDelete
  14. wa baru umo 4thn masa tu..huhu

    baca cite lu ni wa teringat nak blk kg dah ni..huaaaaaaa

    ReplyDelete
  15. aiya...gua mau tanya r...haha...
    ko ley wat lawak plak..kunang2 mende r..
    ko masuk page aku jap..
    tlg komen pasal sume..maksud aku...pe yg xkena r..ngn template ke..ape ke..
    sbb aku kdg2 rasa serabai seyh..haha

    ReplyDelete
  16. haha..
    nmpk sgt lu xcheck it out blog gua..ahaha..
    xramai r widget2..haha..
    aku ikot sorang blogger from us ni..
    he say..
    simple is better...
    haha...

    ReplyDelete
  17. nescafeais..nape x ltk profile? nk tgok, erm..pic ke?hu3

    ReplyDelete
  18. ooo...
    -aimphel tu mende?simple gua tau r..haha..kurau je..

    -tu le beb...gua pasal susun2 ni..gua xreti skit...tyme cikgu gua nak ajar pasal susun atur kemas n etc..tetibe die mati plak..aiyo...

    -aku cbe phmkn pe ko kata...susun atur 2..mmg aku blur sbb aku xtau nk wat cm ne...
    klu ko sudi..nnt tulis 2torial pasal bnda ni lah..
    ok??

    -deko bersama erik??haha..gua rasa mcm jalan2 cr pasal je..hehe...

    ReplyDelete
  19. oo..aku tahun 1988 baru lahir. aku tgh kuek2 ko dah pandai tgok org men mercun eh..

    ReplyDelete