• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Friday, June 19, 2009

Cara pasang Read more blog di blogspot


Pilih Layout >> Edit HTML.

Klik pada Expand Widget Template.

Cari di dalam tag HTML seperti yang di highlightkan dalam gambar didala script HTML template anda dengan menekan ctrl+f, taipkan tag yang di highlightkan itu dalam ruangan find, kemudian tekan Enter.


Padam dan copy n paste dengan tag HTML di bawah:


<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
<style>.fullpost{display:inline;}</style>
<p><data:post.body/></p>
<b:else/>
<style>.fullpost{display:none;}</style>
<p><data:post.body/>
<a expr:href='data:post.url'><strong>Read more...</strong></a></p>
</b:if>

Setelah selesai, klik save atau anda boleh preview dahulu untuk mengujinya.Jika semuanya berjalan lancar, klik pada Setting >> Formating

Scroll ke bawah sehingga anda jumpa Post Templates.Copy n paste tag HTML dibawah, kemudian klik save setting:




<span class="fullpost"></span>


Untuk menggunakan fungsi ini, anda hendaklah menaip artikel/posting anda menggunakan Posting >> Create >> Edit HTML.Perkataan yang ditaip seperti contoh dibawah akan bertukar kepada fungsi read more..


<span class="fullpost">Masukkan perkataan/ayat yang hendak di read more kan..</span>

20 comments:

  1. salam..dkat post template, nak copy n paste HTML yg mana?

    ReplyDelete
  2. Copy tag HTML dalam gambar yang ke 3

    ReplyDelete
  3. code yg last sekali nk letak di mn?
    akhir posting ker?

    ReplyDelete
  4. Code yang akhir letak tengah2 ayat yang hendah di buat read more...

    Contoh:

    Saya suka minum air
    (span class="fullpost")Nescafe ais(/span)...tukar tanda ( kepada <

    Perkataan Nescafe ais akan di jadikan read more

    ReplyDelete
  5. salam..saye dh cube buat mcm yg kt atas tu, tapi x jadila. sekarang post saye dh ilang..xdek kt blog. macam mane ni ek??

    ReplyDelete
  6. OOoo...sila send script template tersebut pada mail saya..saya akan tolong betulkan

    ReplyDelete
  7. script template yg dekat edil html tu kan? ermm.. semua ke nk send dlm kotak tu? saya x berapa reti sangat ni..

    ReplyDelete
  8. ikut Langkah 3 kat sini http://maribinablog.blogspot.com/2009/07/menukar-template-2.html . Send script template tu pada e mail saya

    ReplyDelete
  9. xpela..saya dah browser balik template yg lame. dh ok sekarang, cume saya masih x faham cara nak buat fungsi read more ni.

    ReplyDelete
  10. copy n paste kod kat atas. Tapi kena paste pada kod yang di highlightkan pada pic

    ReplyDelete
  11. Tutorial atau posting banyak manafaatnya. seperti fungsi read more. Saya baca dalam blogspot ini pun tak faham. Nanti kalau ada artikel panjang saya akan cuba. Terima Kasih

    ReplyDelete
  12. Saya dah cuba langkah-langkah di atas tetapi tidak menjadi. Bila tiba ke proses posting timbul masalah. posting saya tidak berada di frontpage,ape masalahnya ye. harap dapat membantu..saya masih terlalu baru dalam dunia blogging ni...

    ReplyDelete
  13. mungkin kod di atas tidak sesuai dengan script template yang Ros Illiyuun gunakan. Saya akan letakkan kod yang baru untuk membina fungsi Read more nih..

    ReplyDelete
  14. salam saya dh cuba bnyk klai tp x jd2

    ReplyDelete
  15. Cuba try yang nih plak

    http://maribinablog.blogspot.com/2009/08/membina-fungsi-read-more-2.html

    ReplyDelete
  16. Xboleh n x fhm langsung..
    huarghh..
    cmner neh..

    yg mahir tolong membantu yg cerdik.. =p

    Bantu-bantu..

    ReplyDelete
  17. @apLe dE gadiZ

    Meh gua bantu. Tak susah pun sebenarnya. Cuma nak kena paham betul-betul.

    Send e mail kat gua. Nanti gua follow up.

    ReplyDelete
  18. sy dh cuba tp read more ada dibahagian paling bawah...kenape ye???

    ReplyDelete
  19. teringin nk buat tp aku pun x faham...

    ReplyDelete