• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Friday, January 1, 2010

Tepung ubi yang misteri



Tadi, masa gua tengah datang mood rajin nak bancuh air Nescafe kat dapur, terpandang satu benda yang jarang gua nampak bila selongkar kabinet dapur mak gua sebab nak cari serbuk Nescafe. terus capai benda tu, dan hasilnya dapat anda lihat pada gambar di atas.


Pertama kali  tengok tepung ubi di pack dengan sebegitu cantik dan indah. Memang kreatif tauke kilang tepung ubi ni. Selalu yang gua jumpa, tepung ubi di pack dalam plastik. Yang ni lain dari yang lain. Memang stail.


Gua belek lagi bekas tepung ubi yang kreatif tu. Baca nama syarikat yang buat tepung ubi tersebut. Jauh juga tepung ubi ni. Hebat. Tepung ubi pun kena import juga. Tapi bila di belek bekas tepung ubi tu, gua terbaca brandnya. Jadi pelik. Anda boleh lihat jenama tepung tersebut pada gambar di bawah. Jadah apa import dari seberang tambak, tapi bahasa macam nak mainkan perasaan.





Bertambah pelik dan rasa macam nak baling bekas tu ke dinding, blia belek lagi bekas tepung ubi tu, gua terbaca pulak mutiara kata yang macam tak berapa nak serius cuba diterapkan yang bertujuan untuk mempengaruhi pembeli untuk membeli tepung tersebut.





Mood gua nak buat air nescafe yang mulanya tadi begitu berkobar-kobar, hilang dalam terang. Lawak kategori apakah yang cuba disampaikan oleh tauke kilang tepung ubi ni. Kenapa tak serius dalam aspek yang sebegini.  Jangan buat lawak bila kita tengah serius.


Gua terus letak semula bekas tepung ubi yang stail tu bila baca ayat yang macam nak mempermainkan hati dan perasaan. "5 bagian Ajer". Memang stail.



p/s: Gua saspek, tauke kilang tepung ubi  ni guna mesin pencetak yang berusia lebih 50 tahun yang lalu. tu yang kalau baca, bunyinya macam klasik.
Gua ambil keputusan. Gua buang tepung ubi stail yang misteri. Benda macam ni pun terlepas. Memang "underground".

26 comments:

  1. tepong apa ni.....sht katepong ni..miahahaha

    ReplyDelete
  2. apsal bahasa nya terlalu indah...ke ayat Melayu Kuno dia pakai tu...huhuhu

    ReplyDelete
  3. tapi hejaan ayer tu memang dulunyer 'ajer'
    kan...

    mcm pernah tgk somewhere tertulis sebegitu juga tapi dlm bentuk filem lama itam puteh,
    adohlaaa...
    kenapa!!

    mungkinkah dulu dulu tepong ubi di'pack' kan sebegitu rupa (Without the botol)
    sekarang orang just repack kembali jer?

    anyway.. sila teruskan buat ajer neskape anda:D

    ReplyDelete
  4. haha,sempat pulak ko belek. guna x tepung ubi tu? ntah ada tanda halal ke tidak..

    ReplyDelete
  5. hahahahahhaah!
    rosak bahase kite weyh...

    ReplyDelete
  6. HAHAHA , cik nescapeee , cik milo takde keee , aw HAHAHa

    ReplyDelete
  7. cube masukkan perkataan tu dalam google translate..mesti ade maksud lain lak tu..mane tau..kate kunci harte karun ke???
    hati2 membeli tepung ye..tetibe advice kat sini lak.hahaha ;p

    ReplyDelete
  8. Hahaha.. apasal ganjil sgt bahasa tulisan kat bungkusan tepung gandum terbabit...gua rasa nie mesti bahasa tue BM dulu2 mix ngan bahasa cina sikit2 kot...
    tue lah jadi buruk sangat bunyinya tue...

    ReplyDelete
  9. hahahahhahahahahh!
    lawak gila!
    koewa-koewa..

    ReplyDelete
  10. jgn terbancoh air teung ubi sudah. ahaha

    ReplyDelete
  11. ini ubat awet muda ni, bahasa dia gunakan bahasa movie avatar ni :)

    ReplyDelete
  12. bahaye tu bro, buang jew, ohohoh

    ReplyDelete
  13. erk tul ke tepung ubi ni?
    ke bedak sejuk mak ko je ni...????

    ReplyDelete
  14. hahaha..
    ni mesti mamat hendon mane wat tepoeng secare haram dan mencube dengan bersungguh2 utk disguise as rakyat tempatan. lawak la.

    ReplyDelete
  15. @DaHLia

    Haha. kalau bedak sejuk, gua dah pakai kat muka gua, bagi putih berseri.

    ReplyDelete
  16. @Bungakopi

    Ada tanda halal. Tapi gua was-was. Jadi gua terpaksa tong smapahkan

    ReplyDelete
  17. @F U N F A B U L O S I T Y

    Hehe. Terima kasih atas nasihatnya. Memang kena hati-hati membeli. Walaupun ada tanda halal, tapi benda tu boleh di letak.

    ReplyDelete
  18. @fiD

    Gua dah buang dah. Gua baca bahasanya dah macam hilang pedoman.

    ReplyDelete
  19. adoi...bukn mate aku jerk y berninar nak bace.nak sebut pon terbelit2 lidah...bahase apakah? mse aku from 6 dulu ckg bm aku tak ajar bahase mcm nieh.

    ReplyDelete
  20. sbrg tambak tu kat johor kan..mgkn area org jawe kot..hahah. tapi bahse tu nak kate jawe pun cam bukan jek

    ko tak try campur dalam nes ko sket? mane tau jadi lagi kau ke..hahaha

    ReplyDelete
  21. ni asal dr mane ni... mungkin tepung ni dr jaman paleolitik... jgn buang jgn buang... nilainye pasti tinggi dlm tempoh 10-20 taun lg

    ReplyDelete
  22. hahaahahahaha tepung ni guna time hari jadi yer.. campur dengan telur pastu baling ke org.hhahaha

    ReplyDelete