• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Wednesday, November 4, 2009

Kaki plagiat dan copy n paste, apa hal cilok entri aku !!!



Kita mesti naik angin satu badan dan melenting macam ulat beluncas bila kita dapat tahu, hasil karya yang kita tulis tiba-tiba berada di blog orang lain. Macam mana tak marah, dah lah 3 hari 3 malam nak memerah idea supaya membiak dalam kepala otak. Kena pulak,entri yang kita tulis tu adalah yang terbaik dan yang paling segar dari ladang dari entri-entri yang sebelum itu. Senang-senang  kena copy paste. Paling tak pun, editlah atau letakkanlah link kalau dah terdesak sangat sebab kekeringan idea. Benda ni lah yang kita nak.


Pada pendapat aku, isu plagiat  ni sebenarnya dah jadi benda yang biasa dan normal, dan aku rasa, semua orang pun buat benda yang sama, cuma kita saja yang tak perasan. Plagiat dah tak boleh di halang lagi. Selagi readers boleh klik kanan pada mouse dan copy atau tekan Ctrl + C pada keyboard, selagi intulah, isu plagiat ni tak akan selesai. Kalau kita betul-betul tak nak tulisan kita di copy paste, kita private kan blog kepada readers yang dikenali sahaja atau kita privatekan supaya hanya kita seorang saja yang boleh view blog kita sendiri.


 Kadang-kadang, kita sendiri copy paste dari site atau blog lain terutamanya dari surat khabar atau majalah online,  sebab kita merasakan yang entri tu memang menarik dan berguna untuk di kongsi bersama rakan, jiran sekampung, sanak saudara dan visitors blog kita. Jadi, kita pun ambil artikel tersebut dan uploadkan ke dalam blog kita sendiri tanpa meminta restu dan keizinan. Untuk menunjukkan yang kita seorang yang sangat mengenang budi dan prihatin, kita sertakan link. Dengan harapan, supaya penulis akan merasa sedikit lega dan berlapang dadanya apabila link ke blognya di sertakan.


Pernahkah kita minta izin dari owner gambar yang kita copy dari mana-mana site atau blog? Yang selalu kita buat, kita terus upload gambar ke dalam blog. Sebab apa kita buat macam tu? Sebab kita rasa benda yang kita buat tu tak salah dan kita sendiri tak rasa bersalah. Jangan cakap copy paste gambar tak sama dengan copy paste artikel atau entri.


Selagi kita paparkan blog kita kepada umum, selagi itulah, bila-bila masa saja hasil tulisan kita boleh di copy paste. Tak payahlah nak naik angin  kalau kita rasa tulisan kita telah di plagiat dan tak payahlah buat entri khas untuk menyatakan rasa marah yang sudah tidak tertanggung lagi, ibarat gunung berapi yang dah tak boleh tahan-tahan nak meletup. Tak ada faedah pun. Akhirnya, benda ni reda dengan semulajadinya.


Kita juga boleh tulis besar-besar di bawah footer blog kita yang setiap tulisan yang ada di blog kita adalah Hak Cipta Terpelihara. Betul, memang boleh. Tapi siapa pulak yang nak pelihara. Nak pelihara, nak bagi makan apa?


Kita sepatutnya merasa bangga sambil mengembangkan hidung kerana, hasil tulisan kita memberi kesan yang mendalam kepada pembaca sehingga ada yang menghargainya dengan meletakkan entri tersebut dalam blog mereka.Secara tidak langsung, ia juga sebenarnya dapat menaikkan Page Rank blog kita sendiri.


p/s:
1.Gua tau, mesti ramai yang tak sependapatan dengan gua. Gua terima.
2.Sebab tu gua tulis, 'Pada pendapat aku'.

30 comments:

  1. Aiks? Org yg copy paste tu nak tolong promote kan site kita pon marah? :) *p/s Klu dah copy tu link jgn lupa k?

    ReplyDelete
  2. huhu..
    memang selalu jadi...

    aku pun copy jugak,tapi at least aku ubah sikit..dan aku letak link kat sumber asal..citation is a must..

    huhu...

    ReplyDelete
  3. btl 2..xpyh nk mrh2 orang...sndri mau igt lar...

    ReplyDelete
  4. fuh panas2..isu plagiat nie mmg xkan bhenti pnya laa..msti ada jer yg buat keje kotor nie..aku akui slalu gak p copy paste gmbar2 kt internet..xtau lak 2 pon slah satu elemen plagiat..

    ReplyDelete
  5. klu tjuan baik tak kisah beb,
    nih kalau copypaste utk tujuan provokasi mmg melampau. aku pn xsudi org masuk blog saja2 nk copypaste n3 pastu nak perlekeh2 kat real life lak.

    slalu gak copypaste artikel2 menarik dlm paper. biasa la tu jgn lupa taruk link sudah. amik hati sang penulis :)

    ReplyDelete
  6. tulisan saya pun ada orang copy paste,letak nama dia..takpe..

    ReplyDelete
  7. alar kla xnk kna plagiat jgn la tulis dlm blog. so org len x jumpa n x copy paste. xpun private je biar xde sape leh bace blog dier. Hahaha... Da nama pun dlm web kan. sure la satu dunia leh baca as long dia x setting 4 member only.
    sy pun slalu gak copy paste artikel atau cerita menarik dlm blog. perkara biasa tu.

    ReplyDelete
  8. Isu plagiat memang menyakitkan hati .... sorry dude aku tak sokong ko kali nie .

    Sebab bagi ku entry yang kita tulis tu adalah sebuah karya . Karya hasil kita .

    Tiru dari majalah ke mana-mana blog ke , itu bukan satu masalah . Asalkan kita bagitau mana nak dapat sumber .

    Masalahnya sekarang bila ada yang plagiat tanpa melakukan sebarang edit dan mengaku itu adalah karya dia . Kalau sekali dua takpa .. ada yang masalahnya dari entry pertama sampai sekarang dia copy .... problem kan ?

    ReplyDelete
  9. To touyakaruma:

    ~ Aku tau memang ada yang tak setuju. Pendapat dan pandangan masing-masing.

    ~ Yer. Memang masalah, tapi tak ada apa yang boleh di buat. Penyelesaiannya, jangan tulis dalam blog, ataupun privatekan saja blog tersebut.

    p/s: Ada cara penyelesaian yang terbaik? Boleh kongsi bersama.

    ReplyDelete
  10. ada certain web yang block pnggunaan Ctrl+C atau right click. tau x mcm mne nak bt setting mcm tu?

    ReplyDelete
  11. oo...
    no komen pasal entri kali ni...
    (terasa beb)~~hehe

    ReplyDelete
  12. waahahhaa...setuju tuh....kalu tak der idea tuh..cari la idea..buat reserch ker, tesis ker..ni nak ciplak2 lak..tak senonoh....but kalu nak promte kita punya link best gak tuh.....

    ReplyDelete
  13. bese ler tu copy & paste, tp jgn lupe wat pengharagaan ke 'credited' ke ok la tu sbgai tanda terima kasih kepada pembuat topik asal. heheh

    ReplyDelete
  14. org yg tiru entry org lepastu letak dlm blog sndiri dah dikira penipu..kadang2 entry peribadi pn nak ciplak.. heran tol.. mcm nak tiru hidup orang..

    ReplyDelete
  15. Satu-satunya cara yang ada pun disable right klik . Tapi tak banyak membantu ....

    Satu kelemahan lagi kita tak boleh nak buktikan itu karya kita . Klu nak jadikan tarikh dan masa tu sebagai bukti .. tarikh dan masa boleh di edit .

    Klu gambar kita boleh letak watermark atau tulis jer nama kita kat situ . Tapi macam tak adil laa kan ? Gambar itu sendiri pun kita minta kat google .. tetiba nak kata itu yang kita . Maknanya kita sama jer ngan plagiat.

    Tapi ada lagi yang pelik , ada yang blog peribadi pun kena copy ?

    ReplyDelete
  16. bagi aku plak sepanjang aku blaja kt u ni aku diajar menghormati karya org lain.. bleh copy tp wajib ade citation.. hargai karya org lain.. public / private is not an issue..

    ReplyDelete
  17. Aku nak share sikit...ini ubahsuai kod yang aku guna pada html template salah satu blog aku. Try lah sbb kat blog aku jadi.

    <body oncontextmenu="return false;">

    Highlight tag <body> pada html template blog korang dan gantikan dengan kod di atas. Bila nk right click, takkan keluar apa2 pada page. Cuba ye....hanya berkongsi info sikit...kalau tak jadi, sendiri la tanggung...tkkan nk saman aku lak....

    ReplyDelete
  18. And one more thing, ada byk lagi trick code untuk page, photo, articles, supaya ianya tidak boleh di copy paste. Tapi biasa la....bila dh disable, mestilah ada unable.. cara plg susah, korang wat entry korang dalam power point ke, words ke, then dh siap, view, then click print screen...then save as image.... pas tu letak la watermark korang besar2 gabak, pastu upload image tu dalam blog korang... Hahahaha.. Boleh gitu? (kaedah ngalahkan nk simpan emas satu lombong)

    ReplyDelete
  19. waaaaaaaaaaahhhhhhhhhh..
    aku tengah..

    dua2 pon ade pro n conts..

    ReplyDelete
  20. aku rasa kalau kita letak credit or promote xda masalah. File Sharing ngan Dunia internet mmg sebati. kalau kita cakap pasal ni sampai bila x abis. sapa yg dah lama dlm dunia internet ni mmg pdang sebelah mata. Pernah ke kita minta izin kat microsoft office atau xp untuk guna software dorng yang mana datang dari cetak rompak? tu je..simple..sendiri mau ingt

    ReplyDelete
  21. Aku ori bukan fotokopi,walaupun ada ayat-ayat yang aku ciplak, tapi kebanyakan aku paraphrase takpun summarize guna ayat sendiri..
    betul-betul angin ni nescafe...kurangkan pengambilan caffeine tu..lawaklah intro yang melenting macam ulat beluncas...terbayang ulat melenting cammana?

    ReplyDelete
  22. salam nescafe..wah uniknya nama...tentang isu ni...akak tak kisah orang nak ambil..terutama resepi..sebab akak pun ambil orang punyer...
    tapi kalau gambar personal janganlah...
    yang lain-lain ...no komen...zip mulut..

    p/s akak mesti pekena nescafe 3 in 1..klu idak meroyan..terima kasihlah dtg jenguk blog akak dan salam perkenalan dari akak yer..

    ReplyDelete
  23. salam .. ko cakap nk wat rumah terbuka.. ritu aku gi keluang parade, indah jugak yer bandar keluang.

    ReplyDelete
  24. To Salahuddin Harith:

    ~ Bila masa pulak yang aku naik angin ni. Hehe. Tak dapat tangkap maksud gua yer.Tu kan ayat intro.

    ~Pengambilan caffine tidak mempengaruhi post ini.

    ~Nescafe hanya sekadar nama..

    p/s: Aku menulis bukan kerna nama..
    Kata Ramli Sarip.

    To AlifBro:

    ~ Alamak..Aku terlupa. Hehe. Dah nak masuk raya haji plak ni. Tak open-open lagi.

    ~Begitulah bandar Kluang. Semakin popular sejak wujudnya Keluang Man kat tv. Sebut jer Kluang, mesti cakap Keluang Man. Muka aku ada iras Keluang Man ker. Haha.

    ReplyDelete
  25. sy pun slalu copy pic dr website mcm istock..tu pun consider plagiat ker..?sbb pic kt situ kan meant for sharing..dah terang2 tempek kat pic tu. ape2 pun mmg sy tk lupe credit klu pic yg sy copy tu hakmilik personal, sian org yg berkarya tu..dah amik kena la promot.

    ReplyDelete
  26. sebenarnya ade cara utk elak tekan mouse kanan 2. javascript. aku pun da lupa. tp bleh tekan ctrl + c gak cmne pun... huhu

    ReplyDelete
  27. Hu..hu saya cuba yang terbaik saudari punya idea.

    ReplyDelete