• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Sunday, November 8, 2009

Tips untuk menarik dan menolak visitor !!! Last part of the trilogy


Sila baca entri Tips untuk menarik dan menolak visitor !!! Part 1 dan Tips untuk menarik dan menolak visitor !!! Part 2 dan sebelum anda membaca entri pada post ini.

Blog walking.

Mukadimah

Walaupun kita dah memaparkan blog kita untuk tatapan umum, akan tetapi, tiada siapa pun yang nak peduli dengan kewujudan blog kita. Kesannya sangat dirasai oleh blogger yang baru nak merangkak-rangkak macam gua.  Nak harap orang search blog kita guna google search, ianya suatu  kaedah yang tak berkesan. Lainlah kalau kita ni handal dengan  ilmu SEO yang penuh di dada. Pejam mata pun boleh nampak keyword.

Iklankan blog pada semua blog directory pun masih juga kurang berkesan. Gua rasa, iklankan blog kita stail macam Ah Long tampal iklan dekat bus stop atau tandas awam mungkin berkesan. Kalau Ah Long boleh buat, kita pun boleh buat juga. Apa ada hal. Tapi cara ni untuk mereka yang betul-betul dah terdesak sangat.

Kaedah yang terbaik sekali untuk memperkenalkan blog kita pada orang lain ialah dengan cara Blog Walking. Gua sebenarnya dah pernah postkan entri pasal Blog Walking. Tapi tidak mengapa, dengarlah sekali lagi cerita dongeng dari gua pasal Blog Walking.

Macam-macam cara untuk buat blog walking. Sama ada dengan cara I follow U follow, meninggalkan komen pada post, meninggalkan pesanan pada kotak Shout Box atau terus meninggalkan blog tersebut tanpa apa-apa pesanan dari pihak penaja.

Blog Walking yang paling berkesan sekali ialah dengan cara meninggalkan pesanan pada kotak Shout Box dengan seberapa kerap dan seberapa banyak. Cara yang sangat mudah dan efisyen. Kita hanya perlu mencari seberapa banyak URL blog sebagai sasaran. Dan sasarannya juga terdapat pada kotak Shout Bot tersebut. Nak lagi mudah, kita cari sasaran di blog-blog yang mempunyai ramai visitor dan yang paling penting, mempunyai kotak Shout Box.


Tips meninggalkan pesanan pada Shout Box.

Ayat biasa yang kita lihat pada Shout Box ialah:

~ Salam ziarah/singgah
~ Blog Walking/Cycling/Jogging
~ Jalan-jalan /lari-lari/ lompat-lompat
~ Klik-klik Nuffnang/ Klik-klik dapat duit/ Klik-klik bayar cukai tanah

Ayat yang tersenarai diatas sebenarnya sudah biasa sangat kita gunakan dan kebarangkalian untuk ayat tersebut menarik perhatian tuan blog ataupun visitor nya adalah rendah.


Contoh ayat yang disarankan untuk tulis pada Shout Box :

~ Salam..Apa khabar hari ni, sihat ?
~ Salam singgah..Jemputlah ziarah blog kalau ada masa.
~ Salam.. Gua  lepak-lepak disini sebentar. Nescafe ais tak mau ais satu!

Contoh ayat yang tersenarai di tas adalah beberapa contoh ayat yang mampu menarik perhatian tuan blog dan juga visitor nya.


Ayat luar biasa yang jarang di lihat :

~ Salam…Apa hal blog ni banyak lipas, datang blog gua ambil Shieldtox.
~ Salam.. Jom masuk blog gua, gua tak kira, lu mesti masuk jugak. Kalau tidak...
~ Salam…Hai Cik adik manis..Dah kawin ker belum ??? Wekkkk….

Contoh ayat di atas sangat-sangat tidak digalakkan untuk digunakan, tetapi ianya terbukti mampu untuk menarik perhatian tuan blog dan visitor nya dengan berkesan. Cara ini juga mampu untuk menghangatkan dan memeriahkan suasana.

31 comments:

  1. Fuh akhirnya dah khatam trilogy nie .
    Buat masa nie blog walking paling berkesan . Antara ayat fav aku bila blog walking

    "singah jap"
    "nuff awak tido laa"
    "Neno ! Neno ! Neno !"
    "Rombongan sambil belajar dah sampai"

    ReplyDelete
  2. nk singgah bersila kt cni jap.,
    ado gk ckp cm 2,.,

    ReplyDelete
  3. "Salam.. Gua lepak-lepak disini sebentar. Nescafe ais tak mau ais satu!"
    Ini plg cannot go. Den raso nk tgolak pun ado ni haa..
    Ape2 pn, lu mmg best ah bro! Gua tabik spring la. Adehh.. Apa pasal kuar lu/gua lak ni. Haishh! Tukaq. Tukaq. Hg mmg baguih la.. JK!
    Thanks a lot lot lot berlot-lot! Byk ilmu dapat dicedok from this trilogy cinta. Eh.. Bukan trilogy tips ni. Mmg betol2 mmbantu. Hope u dun mind if i share these tips with my frens.. I'll link u to my frens too.. :DD

    ReplyDelete
  4. @cikTi

    ~ Haha. Macam kenal jer ayat tu.

    ReplyDelete
  5. @touyakaruma

    ~ Haha. Dah khatam ker.

    Ayat yang "Rombongan sambil belajar dah sampai" menarik gak tu. Gua nak try gak.

    ReplyDelete
  6. @.:Fathiha Zainal:.

    Kena guna JCB kalau nak ceduk..Haha.
    Terima kasih lepak blog gua.

    ReplyDelete
  7. uoh....
    rasa mcm ko ulang balik je entri lepas..
    tp xpe la..nak komen gak...
    kasi la ayat2 gempak skit..
    aku pon slalu wat yg bese2..
    hehe~~

    ReplyDelete
  8. aik?? dah habis ke? huaa.. nak lagi tips!
    p/s:lu ada pakai kera putih ke kat blog lu? ekekeke.. jom komen blog gua, nak?

    ReplyDelete
  9. @izanuddin

    Kan gua dah bagitau, gua ulang balik pasal blog walking.

    Apa ayat gempak yang selalu lu guna..Ni mesti lu guna ayat ' Hai.. Salam sayang' kan. Haha

    ReplyDelete
  10. @shuhada

    Mana nak jumpa kera putih. Tak ada dah. Haha.

    Ye. Gua komen nanti.

    ReplyDelete
  11. @Nescafe ais

    Sama-sama. Eheh.. JCB tu ape?? Huhu..

    ReplyDelete
  12. ayat luar biasa tu jgn guna la kalau xnk kena sepak style maya. kui3...

    ada satu lagi en lupa nk tulis.
    dan yg inilah yang paling2 mujarab dlm nk tmbhkn follower blog. saya dah cuba dn berjaya. malangnya dh tkar url baru ni terkubur follower2 lama. kena guna balik taktik lama itu kui3...

    BUAT CONTEST @ GIVEAWAY!
    pastikan peserta join jadi follower dan pastikan sediakan hadiah yang best2 untuk menarik minat orang ramai menyertainya.

    kalau blh contest@giveaway yang dianjurkan jgn bg syarat yg remeh temeh atau susah2 nanti contest xlaku. wat syarat add bloglist n jd follower dah memadai :)

    ReplyDelete
  13. bapak promote ayt sndri..gedik

    ReplyDelete
  14. @AzRi

    Kahkah..Kan gua cakap, ayat tu contoh jer. Tapi kalau lu nak guna, gua alu-alukan.

    ReplyDelete
  15. @wansteddy

    Betul gak tu. Tapi nak cari idea nak buat contest tu yang payah sikit nak memikir.

    ReplyDelete
  16. thanx...klu aku buat cam ko ajar tp xde org tgk gk...
    cmne???

    ReplyDelete
  17. @nurayunni

    Tak ada rezeki lah namanya tu kalau tak ada orang yang nak tengok.

    Kena banyak-banyak berdoa.

    ReplyDelete
  18. yg penting contestnya simple2 tak susahkan peserta. dulu saya pn anjurkan kontes suh taruk gambar pastu pk2 balik sian lak kat peserta huru hara nak cari gambar. yg menang takat 6orang je. pastu saya pk, lebih baik wat contest simple. yg penting paksa (kui3) peserta jd follower. nk lg best sediakan gift yg menarik. tentu ramai yg sudi join contest anjuran kita.

    ps; xmintak izin nk promote en.nescafe punya link. tp saya link pn utk tujuan promosi jugak. mintak izin yep. ni linknyer:

    http://wansteddy.blogspot.com/2009/11/menarik-follower-melalui.html

    ReplyDelete
  19. best r tips ni. tq nes. cik jah baru je bkak kedai. tgh2 blog walking. lelah rasanya. mcm nak terkeluar biji mata ni. uhukkkkkkkk..........

    ReplyDelete
  20. bagus2x...banyak belajar...ayat-ayat blog walking pun ada...

    ReplyDelete
  21. @.:Fathiha Zainal:.

    Hakhak. Gua pun tak tau JCB tu apa. Gua main tulis aje. Macam sedap jer bunyinya.

    ReplyDelete
  22. aku nak pakai cara yg last sekali tu..yg luar biasa...keh keh kehhh

    tp kalau kena maki aku bg link ko...ckp ko yg ajar..hahahaha

    ReplyDelete
  23. Ekeke... Nanti kita nak datang menuntut dengan Sifoo Nes ah :)

    ReplyDelete
  24. @wansteddy

    ~Betul. Setuju pendapatnya. Idea tu yang penting.

    ~Terima kasih sebab sudi letak link.

    ReplyDelete
  25. @Salahuddin Harith

    ~Sama-sama kita berkongsi.

    ReplyDelete
  26. @RedzaLiza

    Kedai jual apa tu. Pelan-pelan kayuh. Sapai batuk-batk dah tu. Haha

    ReplyDelete
  27. @CikChelsea

    ~Haha. Boleh di cuba. Tapi kalau kena maki, buat tak dengar aje.

    ReplyDelete
  28. @Dak Wan

    ~ Tu pun kalau menjadi. Kalau tak jadi, jenuh gak nak menjawab. Haha

    ReplyDelete
  29. aku suka ayat luar biasa yg pasal shiltok ngan gua xkira, lu kena dtg gak. mbuat aku berdahah ketawa. sbnrnya blog encik ini sgt berpengaruh dr segi bahasa. byk kali aku tersilap taip 'aku' kpd 'gua'. padahal aku xpenah guna pon perkataan gua tu. haha..best.

    ReplyDelete
  30. info yg menari......
    ilmu yg berguna tu....
    InsyaAllah, akan ku fikirkan ayat yg unik

    ReplyDelete