• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Wednesday, December 30, 2009

Gengblogger.com - Komuniti terhangat untuk blogger Malaysia

Cara buat blog
Rasanya sudah terlewat untuk gua tulis entri mengenai Gengblogger.com kerana mungkin dah ramai diantara kita yang tahu apa itu Gengblogger.com. Kalau ada yang anggap gua tulis entri tentang Gengblogger.com sebab nak masuk pertandingan mencipta tagline untuk Gengblogger.com, pun gua dah ketinggalan zaman sebab pemenang pun dah diumumkan. Tapi gua terpanggil untuk mempromosi Gengblogger.com kerana gua merasakan yang kita semua patut tahu mengenainya jika kita ingin menjana traffic pada blog kita.

Gengblogger adalah sebuah komuniti yang dibangunkan oleh Cik Ben serta di bantu oleh Miss Izah dan Erin Farina untuk para blogger mempromosikan blog dan juga entri mereka di situ. Hanya dengan mendaftar dan kemudiannya klik Ping blog anda, maka kita dapat mempromosikan blog serta menjana traffic ke blog kita. Di Gengblogger.com juga kita dapat berkenal-kenalan, bertukar pandangan dan pendapat dan jika ada rezeki pada yang bujang-bujang, mungkin dapat bertemu jodoh.

Pada mulanya, gua menganggap Gengblogger hanyalah  sekadar tempat untuk mempromosikan blog. Kena daftar, lepas tu pasang banner dan kemudian, tunggu kelulusan jika kita sudah mematuhi semua syarat-syarat yang telah ditetapkan. Gua pun berdaftar di Gengblogger. Hanya sekadar berdaftar kerana pada mulanya, gua membayangkan yang Gengblogger juga sama seperti promote site yang lain. Langsung tidak memberikan apa-apa impak. Hanya sekadar memberikan janji-janji manis. Cakap boleh naikkan traffic lah, itulah inilah.Tapi langsung tidak membantu.

Setelah gua baca banyak entri yang bercerita dengan ayat kipas-mengipas Gengblogger ,di tambah dengan hasutan beberapa orang reader yang ajak gua join Gengblogger(padahal gua lagi awal dah daftar), maka gua masuk buat kali yang kedua. Nak tengok betulkah apa yang di gembar-gemburkan oleh blogger lain atak hanya sekadar sesi kipas-mengipas. "Phewww..Memang terbaik dan cukup meriah". (Ayat kipas-mengipas) .Tak sama macam masa pertama kali gua menjejakkan diri gua di situ. Sangat berbeza.

Macam-macam entri terpapar dari blogger yang dah berdaftar gua tengok ada disitu. Dari entri menceritakan tentang ketidakadilan sistem Kapitalis Amerika yang semakin meruncing, cerita aktiviti makan-makan hinggalah cerita tentang aktiviti menukar lampin bayi di paparkan di situ. Gua jadi teruja. Gua cuba ingat semula apa login ID dan Password gua. Nasib baik gua ingat lagi. Gua klik pula pada ayat Ping blog anda. Sekali lagi didalam hati gua berkata, "Phewww..Entri gua ada kat situ". Gua jadi kembang hidung dan hilang pertimbangan sekejap. Lepas saja gua Ping, gua tengok jumlah visitor pada blog gua naik mendadak. Traffic gua jadi tak tentu hala, lampu merah bertukar jadi hijau.

Inilah tempat yang selama ini gua cari untuk promosi blog gua. Sekarang, setiap kali gua update entri blog gua, gua akan ping di Gengblogger.com.

Gua yakin Gengblogger.com akan mendapat sembutan yang lebih menggalakkan pada masa akan datang dari blogger tempatan. Jadi, marilah kita sama-sama memeriahkan lagi dunia blogger tempatan dengan menjadi salah seorang dari komuniti di Gengblogger.com. Gua yakin, siapa yang dah mendaftar akan setuju dengan pendapat gua.

p/s: Entah kenapa baru sekerang gua tergerak nak tulis tentang Gengblogger ni. Mungkin juga mood gua untuk post entri tentang tutorial dah semakin kelaut. Mungkin juga gua akan bertukar angin dengan menulis sajak, syair, pantun atau cerita kanak-kanak.

16 comments:

  1. yeap bro . kadang2 kena pelbagaikan sikit entry :)

    ReplyDelete
  2. aku br usha2 jap td...
    nmpk menarik jerk .

    ReplyDelete
  3. macam best je..
    nak tanya ping tu apa?
    hu3~

    ReplyDelete
  4. salam..
    best jugak ni...
    hamba ingat nak try la menda ni...
    bukan nak meletop kan bro...hehehe

    ReplyDelete
  5. aku dah usha lama dah geng blogger ni tp xphm apa fungsinya, maklumlah newbie dlm blog mengeblog ni...lepas baca artikel ni...join terus

    ReplyDelete
  6. Eloklah saudara tulis ttg ini, kalau tak, entah bila la saya akan tahu....

    ReplyDelete
  7. salam..bro kira x trlambat jugak la, ana lg la..jauh ketinggalan kt blakang...erm..cmne nk join GB ni? td try tuk daftar, dia ckp guna acc FB..cmne pulak tu..musykil2..

    ReplyDelete
  8. thanks nes....aku baru je tau dan terus daftar.

    ReplyDelete
  9. thanks coz bg info.. aiza pun baru daftar.. hik3..

    ReplyDelete
  10. hek eleh kelakar plak entry kali ni... hahahah... btw mmg berbaloi baloi la join gengblogger itu... trafik ai pn tinggi sbb gengblogger... terima kasih gengblogger... huhuh

    ReplyDelete
  11. xpo la..dh bule dftr pun..hehe..smlm sbb x nmpk button muka buku tu..yayyy!!

    ReplyDelete
  12. tanganmu memang sama denganku waktu kali pertama berjumap dengan gengblogger...rupa2 aku silap.haha

    ReplyDelete
  13. @MiSyA GaDiS TeRbiLanG

    hehe. Rupanya gua silap. terima kasih atas makluman.

    ReplyDelete