• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Tuesday, December 15, 2009

Tolong !!! Blog kena banned. Nak buat macam mana ni?


Jangan terpengaruh dengan tajuk entri ini. Blog gua masih lagi stabil. Saja nak buat kontroversi macam orang lain buat. "Telur sebiji riuh sekampung". Tak ada idea nak buat tajuk apa. Yang ini saja mampu gua fikirkan. Cool-cool saja semua. Jangan emosi-emosi.

Pernahkan kita semua membayangkan yang tiba-tiba, segala usaha dan penat lelah menulis artikel dan entri pada blog kita sendiri, hilang begitu sahaja di bawa angin? Jika tidak, mungkin sekarang inilah masanya untuk kita membayangkannya.

Memang sangat mengecewakan dan mendukacitakan bila secara tiba-tiba, tak ada hujan tak ada ribut, akaun blog yang kita gunakan selama ini di banned tanpa sebarang makluman daripada pihak penaja hosting iaitu blogger.com.

Untuk makluman anda, sudah 4 e mail gua terima dari reader yang bertanyakan bagaimana hal ini boleh berlaku dan bagaimana untuk mendapatkan kembali entri dan artikel yang telah mereka tulis itu.

Kita sepatutnya mesti sentiasa mempunyai perasaan yang curiga di samping berterima kasih kepada blogger.com kerana telah menyediakan satu platform yang 100% percuma untuk kita semua berblog. Macam aneh, bila dah ucap terima kasih tapi kena juga ada rasa curiga. Satu tindakan yang kurang bijak bunyinya.

Oleh kerana kita berblog dengan menggunakan segala prasarana yang percuma dengan syok-syok dan santai-santai, segala pergerakan pada blog kita sebenarnya sedang di pantau. Jangan di tanya siapa yang pantau. Sendiri mau ingat. Gua kadang-kadang jadi pelik dengan lokasi visitor blog gua. Sangat mencurigakan. Jadah apa selalu masuk blog gua. Tapi gua cuba bersangka baik. Heh.

Blogger.com, pada bila-bila masa dan ikut suka hati dia, boleh banned blog kita secara senang-senang dan tanpa amaran lisan ataupun layangan kad merah sambil memakan kacang. Apatah lagi menggodamnya. Anggaplah yang kita ini sebagai seorang penumpang(bukan parasit) yang pada bila-bila masa dan di mana jua boleh di halau keluar oleh tuan rumah tanpa sebarang amaran dan senyuman. (Tak percaya? Sila baca terma dan syarat.)

Tiada cara atau tips yang boleh mengembalikan segala artikel dan entri yang kita tulis itu jika kita langsung tidak membuat apa-apa backup. Kalau setakat buat backup template, cuma template sajalah yang terselamat tanpa sebarang artikel dan entri.

Sila buat backup pada artikel dan entri yang telah kita tulis sama ada dengan cara tradisional iaitu didalam hard disk ataupun pada online hosting yang lain. Untuk lebih mudah, anda hanya perlu feed blog anda sendiri melalui google reader ataupun feedburner.

google.com/reader

Update:

Untuk lebih mudah lagi, segala entri dan artikel tersebut boleh di backup dengan menekan butang Export Template, pada setting dan boleh diuploadkan pada URL baru atau di uploadkan ke hosting Wordpress.

Credit to: sukiprattle.blogspot.com

17 comments:

  1. ingatkan betul2 terjadi tadi.. hik3.. ala, suh org lak.. blog dia neh bebayar ke tak??

    ReplyDelete
  2. ak rasa spy blogger.com kot yg masok dari negara2 mana tah. kadang2 ada kt pulau yang pelik2 pn leh sesat kt blog aku.

    ReplyDelete
  3. @Aiza

    Dah kena baru gua tukar hosting.Heh. Dah siap awal dari dulu bab backup membackup ni.

    ReplyDelete
  4. @FiFFyMaFiA (",)

    Pulau tak apa lagi. Negara bintang 6 yang buat gua pelik. Rajin pulak tu.

    ReplyDelete
  5. @FiFFyMaFiA (",)

    Dia ingat blog gua blog militan agaknya. Heh

    ReplyDelete
  6. kalau pakai yang backup yang export blog dalam setting tu bley gak kan? dia export jadi xml file..then xml file tu senang2 je kite bole trus import ke WP atau akaun blogspot lain(kalau tak serik sekali kena ban..hehe)..aku memang ade backup jgk kdg2 kat wordpress.com yg free tu..so jadi macam pelanduk dua serupa ar blog tu..tp template je la lain..

    oh ya..jgn lupa backup jugak template..penat2 modified..kalau hilang nangis jugak..hehe

    ni blog backup aku kat wordpress
    www.sukiminna.wordpress.com

    ReplyDelete
  7. @sukiminna

    Hehe. Betul tu. Kenapa gua tak terfikir ye. Memang cara paling senang dan mudah.

    Dulu gua pernah buat, tapi lepas tengok ada pada feedburner,gua dah tak export. Dahlah failnya besar.

    Thanks for the info. Sharing is sexy..

    ReplyDelete
  8. @8158854877249223343.0
    hehe..sharing is hot!

    ReplyDelete
  9. @sukiminna

    Hot n spicy. Haha.

    Gua dah bagi kad kredit. Tengok update entri ni.Nanti boleh buat shopping.Heh

    ReplyDelete
  10. blog ke banned? huhuhhu hope2 jgn la terjd pd blog aku......

    ReplyDelete
  11. ehehe..update info tu macam agak mengkonfuskan sket.saje nak tambah ni..

    backup template dalam: Layout -> Edit HTML -> butang "downlod full template"

    backup blog & comments : Setting -> Basic -> Blog Tools ->export blog

    sexy is sharing ..

    ReplyDelete
  12. kau punya tajuk kasi gempak jer...aku ingat betul..

    ReplyDelete
  13. aahh..
    aku rasa cara paling senang export.
    settle.
    mula2 aku ingatkan entri je dia export, dengan komen2 skali dia export..:)

    ReplyDelete
  14. @unwanted

    Betul tu bro. Gua ingat pun mcm tu juga. Rupanya semua dia export. Nak senang export saja. Nak lagi selamat, feed blog sendiri. Haha

    ReplyDelete
  15. ini satu tragedi beb . tamaulah terjadi kat kite...huhuhuuu...

    ReplyDelete
  16. uhuh ade yg kena ke???

    adakah ku perlu mempraktikkan ilmu Joomla lepas???

    ReplyDelete
  17. tu la sebab kena beli domain sendiri..dapat minimize kena ban

    ReplyDelete