• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Monday, October 26, 2009

Baca bukan main suka, nak komen punyalah payah !


Apa pandang- pandang ! Gua nak berhenti tulis blog ! Gua serius. Wonder Pets, Wonder Pets jugak. Korang pun macam tak support gua. Kalau dah baca entri gua tu, komenlah. Bagus ke tak bagus entri gua pun komenlah.

Inilah antara luahan dalam entri blogger yang kecewa dengan pengunjung blognya. Kenapa kita nak orang datang dan komen blog kita? Pada mereka yang sekadar blog untuk suka-suka, perkara ini tidak akan timbul. Nota yang biasa gua jumpa pada sesebuah blog berbunyi " Kalau orang nak baca blog aku bacalah.. tak nak pun tak apa. Ini blog aku. Suka hati akulah nak tulis apa." Menarik bukan?

Tetapi bagi blogger yang punya perancangan dengan blognya, perkara ini tentu amat mengecewakan. Perancangan bermaksud blogger tersebut mungkin menjadikan blognya sebagai salah satu sumber. Tetapi sebelum kita merasa kecewa, adakah kita sudah melakukan yang terbaik atau apa yang perlu bagi memastikan apa yang dirancang akan menjadi kenyataan?

Biasanya yang merasa kecewa itu adalah blogger baru seperti gua. Bagi gua, ini tidak sepatutnya berlaku. Kita kena berusaha lebih keras lagi. Cuba perhatikan blogger yang telah berjaya. Adakah mereka mengambil masa yang singkat untuk berjaya?

Ada beberapa cara yang digunakan oleh blogger dari awal hingga sekarang untuk menarik pengunjung dan seterusnya meninggalkan komen pada blog mereka. Ada yang menggunakan entri yang kontroversi dan ada juga yang menggunakan perbezaan lelaki dan wanita sebagai kandungan cerita ceriti blog mereka. Walau apa pun kaedah yang digunakan, nampaknya mereka berjaya dalam usaha mereka itu.

Namun bukan semua blogger boleh menggunakan kaedah yang sebegitu.. Jadi apa cara lain yang ada? Contohnya blog ini, blog yang masih baru dan tak punya pengunjung yang ramai. Jadi apa yang patut gua buat? mungkin cara yang di bawah ini boleh membantu.

1. Jangan tulis entri yang ‘ntah apa-apa ntah’ (gua pun buat juga). Kalau boleh buat entri yang berfokus kepada satu-satu tajuk dalam satu blog. Jika terlalu umum, pengunjung tidak faham apa tujuan dia datang melawat blog tersebut.

2. Gunakan widget yang ada sebaik-baiknya. Pasanglah widget atau plugins yang perlu seperti Related post, Recent Post, Label, Top Commentators dan sebagainya. Semua itu adalah untuk keperluan pengunjung.

3. Jangan biarkan entri anda kosong tanpa imej atau gambar. Kalau boleh letakkanlah grafik atau gambar yang berkaitan dengan entri supaya entri tersebut nampak tidak layu.

4. Kerap menulis entri. Jangan biarkan blog anda tidak diupdate lebih dari 3 minggu. Ingat pembaca anda sentiasa tertunggu post anda yang seterusnya, jadi jangan biarkan mereka jadi bosan.

5. Promote dan linklah blog anda sebanyak mungkin.. Memang ini suatu perkara yang agak malas untuk dilakukan (termasuklah gua). tetapi ia perlu bagi memastikan blog anda boleh dikesan oleh mereka yang sebelum ini tidak mengenali blog anda.

6. Reka tajuk entri dengan kreatif. Buatkan tajuk entri yang boleh menarik pembaca.

7-Bagi sedikit hadiah atau tawaran dalam bentuk wang ringgit. Jika anda boleh mendapat pulangan dengan kedatangan mereka apa salahnya keluarkan sedikti modal untuk menghargai kedatangan atau komen pelawat blog anda.

8-Jika anda telah berjaya dengan bidang anda, kongsikanlah kejayaan itu dengan pengunjung blog anda. Mungkin kisah tahyul  anda akan memberi inspirasi buat mereka dan mereka akan datang lagi.

37 comments:

  1. xtau nk komen ape.. sebab ape yg ko ckp tu adelah bnda yg benar belaka.. adekah komen menentukan populariti sesuatu blog? @ trafik? aku pn xtau.. hehe

    ReplyDelete
  2. kisah tahyul anda? are u kidding? tapi menulis memang bebas untuk berbohong semahunya...buat ala-ala cerita...best2

    ReplyDelete
  3. hm..tujuan tuk blog ni bukn tuk publisiti..tapi lebih kepada mencari kenalan disamping berkongsi cerita tentang ape sahaja tanpa had..
    Ade gak blog yg meluahkan dan mengutuk..ade yg terasa dan dirasa..mcm2 yg kite dah jmp dlm blogger ni..
    hm..saya pun budak masih belajar..

    ReplyDelete
  4. kadang2 seronok membace pastu tak tahu nak komen ape.hehe

    ReplyDelete
  5. wah....hahahahah..jud jobs....huhuh..ko ni leh jd pkar motivasi blog nih...ahkssss....ada benar kata2 mu itu nescafe ais oii...heheehe...

    ReplyDelete
  6. setuju..

    Dulu saya buat blog utk suka2..tak sangka sesekali dapat lihat rating yg sangat tinggi dan ramai pula kawan2 baru..dan sekarang alhamdulillah blog menjadi perkara yg terbaik dalam hidup, menemukan ramai kawan2 yg baik dan utk menarik pengunjung ke blog kita, pastikan isu yang dimuatkan adalah bermanfaat dan boleh dikongsikan bersama oleh semua individu...

    ReplyDelete
  7. Huhuhu betul-betul .. kecian aku . Takda saper nak komen ..lalalalala

    Nasib baik ada nuffnang .. aku tau juga statik trafik aku . Sekurang-kurangnya takdalaaa syork sendiri.

    ReplyDelete
  8. haha..aku berblog untuk suka suki..aku suka menulis..xkesah la org nk ckp..

    ReplyDelete
  9. JGN LA HANG BERHENTI BERBLOG...HANG PUNYA CORETAN MEMANG BYK YG BERGUNA..AKU PUN BANYAK BERLAJAR DARI ILMU HANG NI..TERIMA KASIH BYK2..جزاك الله...
    loyalty-1.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. mslhnya yg dtg jenis komen xmo letak nama (ANON USER) pastu bancuh tuan punya blog cukup2. sungguh mendukacitakan dpt komentor jenis ni. Kita pn jadi down nak memblog. nk tulis pape kat blog sndri pn dh xde privasi bila ada jenayah cyber huru harakan blog org. cmno tu?

    klu ada cdgn nk hentikan sikap buruk anon cmni bagilah cdgn. seyes nak tahu dan kalau dpt amik action lebih baik dr diamkan diri je.

    ReplyDelete
  11. jenguk tp xtaw nak tulis pe..hehe

    ReplyDelete
  12. jenguk dan komen~~
    kdg2...klu kite asyik komen je..
    rasa mcm diri ni org wat endah xendah je..
    pemilik blog 2 wat layan xlayan je..n kadang2..
    die xkan balas apa yg kite tnya atau jawap...
    ito salah satu sbbnya...
    ramai org pilih...
    'baca je, komen xnak'

    ReplyDelete
  13. Adakah mmg sifat manusia yg mmg tak suka nk beri komen berunsur positif? Cuba ajk mengutuk mmg ramai yg komen. Hehehehe :)

    ReplyDelete
  14. salam ziarah...
    fst time bg komen rasenye
    slalu just jd silent reader jerk =)
    hehehhe entry kamu agak mberi kesan
    pd sy...sy slalu bce hasil karya kamu
    tp x tau nak komen pe.kte2 kamu slalu
    wt sy berfikir.pape pon teruskan la
    menulis ye mne tau,1 mse nnt blog kamu
    akn jd blog y plg ramai di kunjungi =)

    ReplyDelete
  15. To Anon:

    ~Silalah jenguk selalu.Jangan sakit leher dah lah sebab jenguk selalu.

    To Ummi Hanie:

    ~ Terima kasih. Hidung gua dah jadi kembang.

    To izanuddin:

    ~ Biasalah mcm tu. Kita tak boleh nak puaskan hati semua orang. Setiap orang ada ragam dan kerenah masing-masing. Letih gak kalau kita nak dengar jer cakap sebelah pihak jer.

    To beautiful rose:

    ~ Blog gua menguji minda ker. Hehe. Blog gua banyak tutorial, tu yang kena banyak berfikir. Apa pun terima kasih kerana memberikan komen kat sini setelah lama menjadi silent reader.

    ReplyDelete
  16. To imHepPie:

    ~ Suka suki? Haha..tak apa, teruskan menulis,nanti lama-lama gua suka.

    To ghazali:

    ~ Insyaallah gua tak berenti berblog, cuma kadang-kadang tak ada idea nak tulis apa. Gua hanya berkongsi apa yang gua tahu. Terima kasih sebab support blog gua yer.

    To wansteddy:

    ~ Tu yang tak bole nak buat apa, biasalah penembak curi. Ala-ala gerila. Susah nak cakap sekarang. Janis-jenis yang kaki mcm ni memang tak makan saman.

    ReplyDelete
  17. To I'M NOT mr_PERFECT:

    ~ Gua jadi pakar motivasi blog? Haha. Gua pun baru dengan dunia blog ni. Apa yang gua tau gua kongsi.

    To Kak Zai:

    ~ Silent reader blog gua masa gua baru buat blog ni. Terima kasih sebab sudi promote blog gua dulu. hehe. Gua tengok, blog akak pun dah meriah. Tu yang buat lagi bersemangat nak berblog.

    To touyakaruma:

    ~ Abis tak reti nak tarik readers, banyakkan blog walking.

    ReplyDelete
  18. To Zaimi:

    ~ Komen nak sedapkan hati tuan blog. Haha.
    ~ Komen akan menaikkan page rank bagi blog yang dah tukar pada 'dofollow'.

    To Salahuddin Harith:

    ~ Haha. Maksud gua kisah yang menarik. Tapi ada juga yang saja reka-reka nak bagi entri jadi lagi sedap.

    To Naurah Napiha:

    ~ Gua tak rasa pun buat blog untuk tujuan publisiti. Tapi ada juga segelintir reader yang guna platform ni untuk popular. Biasanya gua gelar blog ni, 'blog jual muka'. Mentang-mentang diri tu cantik.

    To ringo:

    ~ Haha. Betul2. Gua pun sama juga. Suka baca, tapi tak ada idea nak komen apa. Takut tuan blog terasa pulak.

    ReplyDelete
  19. sayapun silent reader blog kamu,tapi di ketogarikan sebagai pendiam,tak tau nak komen,
    walaumacamanapun semoga ilmu yang kamu curahkan mendapat kerahmatan dariNYA

    ReplyDelete
  20. sebab tu saya tak suka anon. komen2 dr dorg ni mmg saya xpenah balas. sbb anon user ni lebih suka tembak3 pastu blah. tgu jwpn kita pastu tembak3 lagi bg huru hara blog org. tensen pemilik blog. xsemua anon cmni. ada yg berhemah sbb anon ni kbnyknnya pembaca yg xde blog. tp bg anon yg jujur (atau mungkin jujur) mereka letak juga nama sbg pengenalan diri. yg ini jenis sopan sikit. bkn la nk paksa anon puji2 pemilik blog. asal jgn kondem gile2 dh la kan. ibarat melawat rumah org adab susila kena juga jaga. wallahualam...
    btw blog anda mmg antara blog fav tempat cuci minda. teruskn usaha memberi info n sharing tutorial. sngt2 berguna!

    ReplyDelete
  21. To SK Tebok jawa:

    ~ Tak apa. Janji lepak blog ni selalu.

    To wansteddy:

    ~ Set supaya siapa yang nak komen kena sign in dulu. Cara ni kut yang boleh kurangkan gejala anon yang jadi sniper ni.

    ReplyDelete
  22. sy slalu jd silent reader je
    kalo ada soklan, br sy comment
    suka baca psl entry psl IT ;)
    byk info baru..

    teruskn blogging!

    ReplyDelete
  23. To idahassan:

    ~ Iye cik isahassan. Terima kasih sebab jadi reader blog gua yer

    ReplyDelete
  24. salam...bagi aku..sekiranya orang itu tak komen...thats mean silent reader..dan bagi aku lebih baik x komen dari komen kalau komen tuh hanya sekadar "meletakkan link" pada bahagian Comment post..

    dan bagi aku juga..biarlah dorang x komen daripada dorang tersentuh ..asalkan dorang datang membaca dan menambah traffic..

    dan bagi aku lagi..sekiranya orang itu memberi komen pada setiap post..thats mean dialah follower yang tegar..dan harus diberi perhatian..

    ReplyDelete
  25. To izzahfarhana:

    ~ Haha. Itu aje. Apa pun thanks untuk komennya.

    To Melz:

    ~ Betul bro. Silent reader yang sebenarnya lebih ramai view blog kita.

    ~ Tu lah. Nak kena jaga. Yang dah merajuk tulah yang susah nak pujuk. Haha

    ReplyDelete
  26. dulu ak pnah rase nak stop blogging sbb xde org komen..tp aku stay gak..skg kira dah ok ckit laa..x dinafikan komen pon mpengaruhi suasana satu2 blog 2..

    ReplyDelete
  27. To al-Wann:

    ~ Memang mula-mula baru start blogging, susah nak dapat reader. Tak ada reader, tak adalah yang nak komen.
    ~Tapi paling penting sekali entri yang kita tulis. Isi kandungan sangat mempengaruhi jumlah readers

    ReplyDelete
  28. ko cara tulis bagaus..ade point form..aku suker..aku akan dtg selalu kat blog ko tuk pelajari sesuatu yg baru ekkk....ehhh jap nuffnang tu kan..salah satu lagi cr gini...pg cet bok kate klik klik....hikhik unique user pun dikire duit maaaa hikhik

    ReplyDelete
  29. sy suka bg komen...nes pasni nes kena bg komen kt blog sy tu, jgn asek menyinggahkn diri jerr tp xkomen ap2 pn..huhuhu. nangis sy nnt sape nk pujuk

    ReplyDelete
  30. Thanks for this info...sy pun baru je berblog...:)

    ReplyDelete
  31. @: bluedianthus :

    Takder hal punya. Gua pun balajar juga. Kita sama-sama kongsi apa yang kita tau. Hehe

    ReplyDelete
  32. hohoho..apa baca-baca,tak nak gi kew blog aq kew..bagus blog ko ni....

    ReplyDelete
  33. time gua bz, entry gua tah hape2 gua sendiri meluat nk baca... camne? dh bz, stress... mood nk menulis pn terbang... hohoh

    ReplyDelete
  34. heheh..sian lak lpas bce..tp sekarang ni.,,blog nescafe ais ni mmg power..

    ReplyDelete
  35. gua dah sedih....sblom ni page gua bole tahan la gak lakunye
    tp lpas masok gengblogger, stats gua menurun

    eh bukan

    mmule masok gb gua agak puas hati gle
    da lame sket ahli maken ramai stats gua turun...sdeh r
    komen 1 je setiap post

    ReplyDelete