• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Thursday, October 1, 2009

Ini cerita gua - Celcom Broadband oh Celcom Broadband

p/s: Maaf jika jika bahasa yang saya gunakan adalah kasar. Bahasa-bahasa seperti ini hanya untuk posting yang berlabel 'Ini Cerita Gua '. Harap maklum.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Masuk hari ni, rasanya dah dekat 2 minggu gua menggunakan perkhidmatan internet dari Celcom broadband (baca berukband). Selalunya gua guna TM Net di rumah yang sekarang ini gua tinggal. TM Net memberikan servis connection yang cekap. Penghantaran data yang stabil dan pantas. Tapi malangnya, kabel telefon dah kena curi. Pencuri nak cari duit raya agaknya. Mentang-mentanglah gua tinggal dalam kawasan ceruk ladang, TM Net pandang gua sebelah mata.TM Net bagitau gua, line akan pulih selewat-lewatnya esok. Harap-harap TM Net tak mainkan perasaan gua. Apa pun, TM Net adalah yang terbaik.

Masa cuti raya, gua guna Celcom broadband di kampung.Kampung gua ada 3G speed HSDPA. Gua tak mainlah D68. Gua daftar yang D98. Gua telah ditaklimatkan oleh seorang makwe di Celcom Center kluang bahawasanya pakej yang gua nak langgan tu adalah terbaik, dan beliau jugalah yang telah menyematkan dalam sanubari gua yang pakej tersebut sangat pantas dari segi speed connection. Gua jadi teruja. Gua set dalam kepala otak gua yang gua akan dapat connection yang pantas. Dah tak payah pasang turbo.

Sepanjang cuti raya gua di kampung, gua telah dibayangi dengan angan-angan yang gua rasa takkan kesampaian. Tiap-tiap hari, bila gua tengok Berita Terkini di TV3, gua rasa gua nak selit satu iklan khidmat masyarakat. Gua nak bagi tau kat dunia. Celcom Broadband sudah kencing gua. Gua juga nak selitkan kata-kata manis dari makwe di Celcom Center yang gua jumpa buat kali kedua. “Makin ramai yang guna Celcom Broadband, makin slow la speednya. Cuba online tengah malam & awal pagi. Time tu tak ramai yang online.”

Buat masa ni, gua masih menggunakan Celcom broadband D98 di rumah gua dangan kepantasan GPRS. Nak log in blog gua, memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi. Gua semakin teruja. Gua telah membuat satu amal jariah pada Celcom. Gua hanya berharap supaya syarikat Celcom terus maju dan menjadi kaya-raya.

p/s:
1.Di kawasan ladang tempat gua tinggal, tak ada 3G. Sekarang gua guna GPRS. Tahukah anda apa itu GPRS.

2. Sehingga draf entri ini siap di tulis menggunakan MS Word, gua tak boleh nak log in blog gua.

3. Cukup sebulan, gua nak jumpa makwe Celcom Center. Kata-kata makwe Celcom Center selalu bermain-main difikiran gua. Gua jadi rindu.

27 comments:

  1. sabor yer...ahahahahahahahahah...aku pun terkena dah..haram jadah...lama2 bley bikin hati panas...

    ReplyDelete
  2. sesungguhnye sedara berada dalam golongan yg sabar2...
    haha...klu eden..enden dah lempaq lama da..
    nsb bek pkai streamyx 4mb...hehe...

    ReplyDelete
  3. kita senaseb laa...kabel tepon kt umah aku pon kena curik xley la men streamyx..

    ReplyDelete
  4. tryla bukak www.speedtest.net tuk test internet cOnnectiOn speed..
    sy pon guna celcOm brOadband,tp yg D68 lOr..
    sO far Okla,rasenya cOverage prOblem kOt?
    klu sy gne di pejabat,laju benar..tp klu kt uma plak,mmg hampehla..
    byk2la brsabOr yew..nnt kim slm kt makwe celcom tuh ye...hehe

    ReplyDelete
  5. To I'M NOT mr_PERFECT;

    Kena plak kuasa kuda GPRS, bole buat terbakar perasaan.

    To izanuddin;

    Ye..Gua masih bersabar.

    To imHepPie;

    Banyak-banyaklah kita bersabar..hehe.

    To ♥miszluna™;

    Kia senasib yer..

    To amy;

    ~Dah tak payah test dah..Max speed setakat nih 1 MB. Tu pun kalau gua online time org tengah syok tido..Lau gua online waktu puncak, 600kb dah kira laju lah tu..haha

    ~Gua kim salam kat lu jer lah..hehe

    ReplyDelete
  6. cara tak kalu aku hempaQ kan kat dinding biaQ kasi retak,pah tu tukar yg baru....pnjual breukband yg rayu gua beli ari tu kat lowyat ckp bley tukar kalu pecah.....hahahahaha

    ReplyDelete
  7. ko ganas sgt mr_perfect.....jangan la lempaq 'lagu' 2...habih la retak...syg la sama bnda kita..hehe..
    sabar je r..hehe..org yg xde tenet..lex je..hehe

    ReplyDelete
  8. To I'M NOT mr_PERFECT & izanuddin:

    Lu orang mencarut dalam blog gua yer..haha

    ReplyDelete
  9. Bro.. berukband celcom memang cam ***D*K sikit.. sabar je la Bro.

    ReplyDelete
  10. To Fyzal:

    ~Cukup sebulan, gua nak terminate linenya.
    ~Lu pun mencarut gak yer..haha

    ReplyDelete
  11. gua mencarut kasi happy + pening sikit blog Lu ni..hahahhahaa

    ReplyDelete
  12. To I'M NOT mr_PERFECT:

    ~Gua sendiri pun dah pening tengok blog gua. Dah lari dari landasannya..haha

    ReplyDelete
  13. i'm using stremyx.and i'm loving it.
    bnyak sabar ye incik nes. :)

    ReplyDelete
  14. ini cerita gua ke cerita tentang celcom broadband? hehe

    ReplyDelete
  15. To CONNIE:

    ~Gua memang selalu bersabar. Gua dah terminate celcom broadband.

    To alifbro:

    ~Ada kena mengena. Kenangan gua bersama celcom broadband yang tak dapat gua lupakan.

    ReplyDelete
  16. Aku pun mengalami nasib yang sama..streamyx dekat sebulan xboleh guna call 100 dah penat bertanya diorang cakap sedang cari kawasan mana kabel dicuri tu...Rupanya didepan rumah aku je aihhh(garu kepala aku)

    ReplyDelete
  17. salam kenkawan.
    memang celcom kena tukar nama la. letak berukband lagi puashhati. Aku memang bengang giler ngan line celcom ni. dari tadi - dah beberapa malam bukan susah nak access internet. kesabaran aku makin lama makin mengecil.

    ReplyDelete
  18. To ALAM:

    ~ Pening kepala kalau x ada internet.

    To sham:

    ~ Nasib gua dah terminate. Streamyx juga lah yang ok walaupun kadangkala buat-buat tak ok.

    ReplyDelete
  19. Lowh.... teman baru cadang2 nk potong stem mix gua ganti berokband. Ingat nk potong gak ahh tp P1 tk sampai lg. Seb baek tak potong lg.......... :)

    ReplyDelete
  20. Serious kan? TMNet lagik stabil. Tapi aku agak mobile, jadik TERpaksalah pakai berukband rm68. Takder bezakan rm68 & rm98 kalau duduk area ladang gitu kan, sbbnya still line GPRS yg mcm *&^%$$?

    Skrg ni aku tgh test sepupu akunya berukband utk student, yg rega rm50. Sama jer ker dgn rm68? Bleh clarifykan beb?

    ReplyDelete
  21. setiap hari....
    aku di sini,
    menunggu dan terus menanti,
    sampai kapan pun aku x pasti.

    setiap waktu....
    aku cuba meninggalkanmu,
    namun aku tak mampu.

    setiap detik...
    pinggang ku jadi sakit,
    kalaulah kau manusia. nak je aku picit2
    aku cekik2.

    tapi sayang...
    kau hanya berukband.

    oh berukband...
    knapa kau tercipta di dunia ni????
    kan bagus andai kau x pernah wujud d alam nyata.

    oh Tuhan....
    kau berikanlah aku kesabaran yg jitu lagi padu.
    kau kuatkan lah iman ku.

    ReplyDelete
  22. @RedzaLiza

    Pergghh.. Luahan hati sampai boleh buat sajak.
    Di sarankan supaya cik jah hantar sajak ni pada surat khabar. Hehe.

    ReplyDelete
  23. bagus jgak cadangan cikgu nes. hmmmm.... anta sajak mcm x best je. cik jah anta novellah. cite tentang berukband. tajuk dia.... aku, berukband dan penantian. peh..... wala... mesti jualan novel ni terlaris d pasaran. n sah2 pas ni xde org nak pakai berukband lg. uhu...

    ReplyDelete
  24. sme lah nk ptong tapi kontrak 2 tahun
    aku beli broadband nie percuma fon korang dapat x?

    ReplyDelete
  25. hahahaa nampak sgt kebenganga tahap serius..nasib aaa aku guna yg pakej RM50 jer..Celcom BB ni as saver no2...Streamyx tetap diutamakan :) xde laa rasa bengkek...hehehe

    ReplyDelete
  26. mana2 berukband sama aje ..........

    ReplyDelete