• Natlie Imbruglia

    Doesn`t she look very cool?

  • Thousands of Years

    Earth has lived thousands of years...

  • Fruits

    Fruits are vital for health and their nutrients...

  • The Lonely Road

    The Lonely Road reminds Me with You...

  • Twister

    Here are some twisting graphics for you...

Thursday, October 8, 2009

Memasang kotak mesej pada permulaan paparan blog



Kadangkala apabila kita mengunjungi sesebuah blog, satu kotak mesej seperti pada gambar di atas akan muncul pada permulaan paparan pada blog tersebut. Untuk memasang script kotak mesej tersebut, caranya sangat mudah. Hanya perlu mengikut beberapa langkah di bawah:

p/s:save script template asal, ianya bertujuan sebagai back up apabila terjadi error semasa melakukan editting pada script template.

Langkah 1

Salin dan paste kod berwarna biru di bawah pada notepad. Seterusnya, edit perkataan 'Selamat Datang Ke Blog Nescafe Ais' kepada perkataan anda sendiri pada kod tersebut. Contohnya seperti 'Sila tinggalkan komen anda' atau apa saja pesanan yang anda rasakan sesuai.

Hanya gunakan kod kotak mesej pertama sahaja jika ingin hanya satu paparan kotak mesej.

<Script language='JavaScript'>alert("Selamat Datang Ke Blog Nescafe Ais");</Script> (Kotak mesej pertama)
<Script language='JavaScript'>alert("Selamat Datang Ke Blog Nescafe Ais");</Script> (Kotak mesej ke 2)

Langkah 2

Log in blog => Dashboard => Layout => Edit HTML. Seterusnya, tandakan pada kotak Expand Widget Templates. Dengan menggunakan Ctrl+F pada keyboard, taipkan kod </head> pada ruang Find dan seterusnya, tekan Enter.

Langkah 3

Salin kod yang telah siap di edit pada notepad tadi (lihat langkah 1) dan pastekan di atas atau sebelum kod </head>.

Contoh:

<Script language='JavaScript'>alert("Selamat Datang Ke Blog Nescafe Ais");</Script>
</head>

Seterusnya klik preview dan akhir sekali klik Save.

17 comments:

  1. pendapat peribadi ak

    takpayah letak benda nie ... sebab menyusahkan pengunjung . Cuma pendapat aku jer

    ReplyDelete
  2. aku plak ...aku sangat stuju dngan pendapatan touya...wat nyemak je...nnt xpasal2 org igt vilus ke hape.
    pendapat aku je la...(ayat sape tah..hehe)

    ReplyDelete
  3. To touyakaruma & izanuddin:

    ~ Nasib baik korang cakap pendapat. Kalau tak,memang mendapat la. haha. Pada pendapat gua pun sebenarnya benda ni memang mengganggu visitor. Gua memang menyampah.

    ~ Tapi gua buat ni pun sebab gua tau,mesti ada makwe yang minat. Biasanya, blog makwe-makwe jer yang pasang benda nih.Gua lebih mengutamakan cik makwe daripada korang..haha

    ReplyDelete
  4. chait...makwe2 mmg ske bnda yg serabot..
    sbb dorang pon da serabot..haha..
    jgn marah ek makwe2..hehe..

    ReplyDelete
  5. betul2..aku sllu terkejot tgk bnd ni..nti jadi arwah trus

    ReplyDelete
  6. To izanuddin:

    ~ Jgn marah2 diorg. Gua terasa.

    To nenek tua banyak sakti:

    ~ Ada kencing manis ker.Haha.

    ReplyDelete
  7. pkwe pkwe pun byk gak buat mende nih laa.
    tk cye cube tgok. haha.

    ReplyDelete
  8. To Owh ntah:

    ~ Iye ker. Baru gua tau. Nasib gua x buat.

    ReplyDelete
  9. mya bru je dok wat belog...
    tp mya tol3 ta gheti cemane mo wat belog jdik lg shantek n pe kelengkapan untok belog..
    sile bantoo saye...

    ReplyDelete
  10. baru je ak wat kat blog bnde niih.,.
    korg kutok plak,,nyesal pon ade.,

    ReplyDelete
  11. cik Ti:

    ~ Buat jer. Diorang tu semua memang dengki. Padahal diorang pun buat gak. Heh heh

    ReplyDelete
  12. kotak ni boleh menghilang selera pengunjung...takyah buat tak pe...nanti tiada pengunjung yang ada kotak tu je...

    ReplyDelete
  13. ahahaha.. ape2 jelah korg ni.. apa pun me mmg suke. tayunk nescafe ais. sebab me mmg dah lama nak wat. ehe.

    ReplyDelete
  14. nescafe ais,, leh x kalau buat mase first time masuk jer..
    mcm 2 lg smart..
    kalau tiap kali keluar myemak gak..
    smpi nak edit layout pon mende nie kuar gak..

    ReplyDelete
  15. @blur

    Haha. Ada kut. Nanti-nantilah gua cari yer.
    Benda ni sebenarnya memang mengganggu. Hehe

    ReplyDelete
  16. terima kasih kerana pelajaran anda...

    ReplyDelete
  17. thanks dah jadi pun ;) grrr, mnganggu ke??

    ReplyDelete